Pages

Saturday 14 April 2012

Hulubalang Melaka Ikrar Pertahan Institusi Raja

Photobucket
Bacaan Ikrar Pendekar yang dilafazkan dengan penuh semangat pada Malam Pendekar Melaka baru-baru ini benar-benar membakar semangat anak-anak muda untuk lebih mempunyai jatidiri yang tinggi.
Perhimpunan yang melibatkan lebih 2600 pesilat dari 60 perguruan itu telah diadakan di padang Dataran Pahlawan dekat Banda Hilir. Himpunan yang menyatukan ribuan anak-anak silat dari pelbagai perguruan itu merupakan manifestasi kepada semangat kepahlawanan anak bangsa yang sedia bangkit mempertahankan maruah agama,bangsa dan negara dari anasir yang cuba mengganggu gugat keamanan negara.
Photobucket
Malam penuh bersejarah ini telah dirasmikan oleh YAB Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Presiden Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA) yang juga Ketua Menteri Melaka. Turut bersama, Mahaguru Persilatan Seni Silat Lincah Malaysia, Tan Sri Omar Din Mauju dan Pengerusi PESAKA Negeri Melaka, YB Datuk Yaakub Md. Amin.
Kata Mohd Ali dalam ucapan perasmian, perhimpunan ini merupakan salah satu usaha menaikkan semangat pendekar agar terus mempertahankan jatidiri warga Malaysia lebih lagi budaya melayu yang berdisiplin dan penuh dengan adab kesopanan dan kesusilaan.
“Justeru itu, PESAKA dan pesilat sentiasa bersedia mempertahankan kedaulatan dan menjunjung nilai-nilai murni dalam ilmu persilatan dari diancam oleh petualang bangsa dan pihak yang tidak bertanggungjawab,” tambah beliau.
Photobucket
Hadirin yang hadir dianggarkan hampir 3000 orang dan mereka telah disajikan dengan demonstrasi kepantasan pendekar-pendekar Melayu bermain senjata dan mengatur langkah di gelanggang. Pertunjukan silat dari pelbagai perguruan juga telah bermula seawal petang hari hingga ke majlis penutup pada jam 11.00 malam.
Pada penghujung Malam Pendekar Melaka itu, YAB Datuk Seri Mohd Ali telah dianugerahkan Selempang Anugerah Laksamana Melaka, anugerah tertinggi silat Negeri Melaka yang telah disampaikan oleh Y.Bhg. Mahaguru Tan Sri Omar Din Mauju; Pendekar Malaysia. Disusuli dengan pemakaian selempang Pendekar Melaka kepada guru-guru persilatan.
Photobucket

No comments:

Post a Comment