Pages

Saturday 16 February 2013

Jangan "Jahilkan" Isu Lynas...!




Ada puak yang membantah secara membabi buta sahaja demi kepentingan Politik individu tertentu tanpa mengetahui perkara yang sebenarnya.

Macam puak - puak Anti-Lynas tu la yang diketuai oleh Si Fuziah 'Reaktor' tu. Tujuan dia ialah untuk memporak - perandakan keadaan dan menimbulkan huru hara semata - mata.

Satu puak lagi membantah campur tangan puak - puak Anti-Lynas ni dalam usaha panel bebas yang dilantik oleh pihak Kerajaan dari menjalankan tugas mereka.

Bagi puak - puak ini, isu ini bukan lagi soal Politik Si Fuziah 'Reaktor' tu sahaja. Tetapi demi mendapatkan Kebenaran mengenai perkara tersebut. 

Persoalan yang timbul dikalangan puak - puak ini ialah kenapa geng - geng Anti-Lynas ni nak membantah lantikan IAEA sebagai badan bebas untuk mengkaji tahap keselamatan kilang memproses logam nadir tu?

Bukan ke puak - puak Anti-Lynas tu jugak yang beria - ia nak pihak Kerajaan melantik satu panel bebas yang berkelayakan untuk memastikan tahap keselamatan kilang tersebut sebelum ianya dibenarkan beroperasi?

Dia buat dakwaan bahawa IAEA adalah sebuah badan Antarabangsa yang hanya mempromosikan penggunaan Nuklear sahaja. 

Sedangkan apa yang dijelaskan oleh wakil daripada pihak IAEA pagi tadi jauh dari tafsiran yang dibuat oleh Si Fuziah 'Reaktor' ni.

Ianya hanya mainan Politik Si Fuziah 'Reaktor' itu sahaja yang kerjanya menipu rakyat je. Tak lebih dari itu. Macam dah tak de kerja lain!!!

Sumber asal : BLOG SEMUT HITAM

Ulasan SAC : Sudah terang lagi bersuluh yang  geng-geng Penyokong PR sengaja pekakkan telinga butakan mata untuk terima kenyataan yang sebenar tentang Lynas demi agenda politik mereka.

Isu mudah pertama : Kadar Radiasi yang dikeluarkan membahayakam kesihatan? Ini auta.. FAKTA ialah kadar yang dilepaskan ialah 0.002mSv setahun... jauh di belakang kadar yang dikeluarkan jika anda menonton televisyen dengan purata 2 jam setahun iaitu 0.01 sMv.. !

Seterusnya : bahan Radioaktif yang terkandung dalam Thorium boleh tembus kulit manusia dan akan menyebabkan pencemaran sungai? Ini auta. FAKTA ialah zarah Thorium yang mereput hanya menghasilkan sinar alpha sahaja yang tidak mampu pun menembusi hatta sekeping kertas yang nipis... ! Thorium Lynas juga tidak melarut dalam air.. !

Dakwaan yang Lynas ialah sebuah loji nuklear? Ini auta.. FAKTA ialah ianya adalah loji pemprosesan nadir bumi.. !

Kewujudan Lynas yang diakui selamat ini akan mampu merancakkan ekonomi setempat dan negara. Perbelanjaan mengurus Lynas yang melibatkan angka RM 350 juta setahun bakal menyajikan peluang pekerjaan kepada rakyat Pahang khususnya dalam pelbagai sektor perkhidmatan. 

Keghairahan pihak PR memainkan isu Lynas dianggap sebagai AUTA POLITIK TONGONG yang mengatasi fakta saintifik. 

Bagai meludah ke langit, pasukan penentang Lynas menerima tamparan hebat apabila pakar nuklear Malaysia merangkap Ahli Parlimen PAS Hulu Langat mengakui dan bersetuju yang kilang nadir bumi itu selamat. 

No comments:

Post a Comment